Годината е 2012, Берлин. Жури, съставено от 5-те най-добри бийтбоксъри в света, гледа битката между една българка и една французойка. Всички в залата са екзалтирани и подкрепят двете състезателки. Нечувани звуци излизат от устите на младите момичета. След 7 минути неестествените звуци спират и световен шампион по бийтбокс за следващите 4 години е Адриана Николова, по-известна като Печенката!
Pe4enkata носи титлата в България, но не се спира до там. Продължава да учи оперно пеене и да смесва операта с бийтбокс. Помага на млади таланти да успеят в този вид музика и развива бийтбокс сцената в България.
Адриана гостува на списание „Амбиция” и разкрива някои тънкости в бийтбокса.
Иван Белчев за Амбиция:
Можем да видим българи на челните позиции в световните бийтбокс състезания. Българският език ли е предпоставката?
Печенката:
Всъщност сме двама, аз и Skiller, но след последното национално състезание в България, на което бяхме жури, смея да твърдя, че много от момчетата дават заявка за челни позиции на следващото световно първенство. Родният ни език определено е в плюс за бийтбокса, защото имаме много твърди звуци, а това допринася те да са по-чисти.
В бийтбокса съотношението мъже-жени клони сериозно в полза на мъжете. Каква е разликата в един мъжки и един женски глас?
Тъй като аз винаги съм се състезавала с мъже, освен 2012 година на световното в Берлин, смятам, че жените не отстъпват на мъжете по нищо освен в това, че като цяло нашето изкуство се счита за „мъжки спорт“.
Всички знаем, че момичетата, особено на моята възраст, се интересуват от доста по различни неща. Не съм срещала друго момиче, което отделя по 10 часа на ден за бийтбокс тренировки…
Имате школа по бийтбокс. На каква възраст почват учениците ви и какви възможности имат след завършването ѝ?
Заедно със Стойчо Стоянов и Мария Стоянова основахме нашата школа XS Artist преди малко повече от година. Освен че е единствената школа в България, която предлага бийтбокс, е и музикална школа, в която можеш да се научиш да свириш на пиано, китара, да пееш, да учиш солфеж и хармония. Като цяло се стремим да развиваме творческото мислене на учениците ни, а не да ги поставяме в рамки. Правим много концерти и се стремим към авторска продукция. Много съм щастлива, че за една година XS Artist стана една от най-успешните школи в България.
Вече искам и аз да съм бийтбоксър. Какви качества са ми нужни и откъде да започна?
За да си „бийтбоксаджия“, както обичаме да се шегуваме със Скилър, трябва да си ритмичен, трудолюбив и разбира се, малко или много бийтбоксът да ти е страст.
Занимавате се от години с този вид музика. Какво развитие наблюдавате?
През последните 3 години този вид изкуство в България има голям възход. Определено успяхме да го комерсиализираме, но не знам доколко е добре, тъй като самия бийтбокс се води „ъндърграунд“.
Как съчетвате оперното пеене с бийтбокса? Дали не е това пътя на младите хора да заобичат операта?
Точно това е целта ми! Много пъти съм давала за пример една случка от детството ми. Взех участие в операта на Бизе „Кармен”, поставена от Старозагорска опера в Плевен и казах на моята компания, че ще им уредя безплатни билети, да дойдат да чуят. Реакцията беше траги-комична- „ама как така опера, ти добре ли си, това е много смешно- някой крещи на сцената“. Все пак успях да ги убедя да присъстват на важното събитие за мен. След края на спектакъла дойдоха при мен и ми казаха- „ле-леее, ама то това било много яко, защо не си ни казвала преди“. Мисля,че това е достатъчно добър пример като цяло за това как се гледа на оперното изкуство в България, а и не само. Имаме навика да оплюваме всичко предварително дори да не сме запознати с него…Манталитет…
Освен като сценично изпълнение, предполагам, бийтбоксът може да се използва и за специални ефекти в киното, озвучаване на анимационни герои и звуци, които да се продават. Това така ли е и какви други приложения бийтбоксът може да има?
Абсолютно е така. Дори аз съм участвала в различни продукции.
Най-новият ми проект е театралната постановка „Ние сме вечни“ от Кирил Буховски, поставена от театър София.