Изкуството отива на кино – Филмов фестивал Master of Art 2019

Боряна Статкова
юли 2020

Конкурс на НФК 

 Катарина Йешке – генерален секретар на IMZ трета година е в България като гост на “Master of Art” международен филмов фестивал за документални филми посветени на изкуствата и изтъкнати творци. Около 40 години българският музикален живот се откъсна от тази световна организация. Проф. Богомил Стършенов ръководише години наред българската секция на IMZ – Международен музикален и медиен център със седалище Виена. Водещ музиковед, посветил живота си на радиопредавания и музикални лектории е и създател и първи ръководител на Международния фестивал „Софийски музикални седмици”, който през 2019 година навършва 50 години! Началото му е около 24 май. 

Промокод

Намаление на книги.

Използвайте промокод AMBICIA2020 за отстъпка от онлайн книжарница Ozone.bg

Промокод

Тениска с надпис по избор.

Използвайте промокод AMBICIA за отстъпка на Тениски, Канчета и Чанти

 IMZ е с членство на 150 страни. Създаден през 1961г. под патронажа на ЮНЕСКО за да запази изпълнителските изкуства като културна придобивка и предимство, целта и мисията на IMZ е да промотира изпълнителските изкуства в и чрез аудиовизуалните медии за да направи музиката и танцовите спектакли достъпни за бъдещите генерации, а така също да достигне и ангажира нови публики чрез по-лесно достъпни медии като филмите. Това е глобална бизнес мрежа, която предоставя информация и възможности за тези дейности от водещи филмови и телевизионни компании, публични и частни телевизии, стрийминг платформи, разпространители и записващи компании, както и оперни компании, концертни зали, оркестри и танцови компании.

 На ІV-то издание на филмовия фестивал Master of Art за 21 дни от 4 до 25 април 2019 г. в 9 киносалона в София и в градовете Пловдив и Варна на 250 прожекции бяха представени и от техните създатели избрани като най-добри документални филма създадени през последните две години 85 заглавия от 23 страни. Единствен фестивал е и първи по рода си и тематика за Югоизточна Европа създаден от журналиста, режисьор и продуцент Найо Тицин. През четвъртата година фестивалът повишава постепенно нивото си, което по начало е високо. Тази година високо компетентното журито от проф. Божидар Манов – известен и водещ кинокритик, България, Джон Бридкът – режисьор, Великобритания, Катарина Йешке – генерален секретар на IMZ, Австрия, Пол Смачни – носител на наградата „Еми”, документалист и продуцент, Германия и Найо Тицин – създател и артистичен директор на фестивала, България преценяваха 51 пълнометражни филма, в това число 6 български, които се състезаваха за голямата награда “Master of Art” на стойност 5000 евро, осигурени от „Аурубис България” – партньор на фестивала.

 Една от дейностите на IMZ e IMZ Академия. За първи път на фестивала “Master Of ART” се проведе IMZ Академия 2019 на тема:”Изкуството да правиш документални филми за музика”. IMZ Академия е серия от майсторски класове за млади и утвърдени професионалисти в областта на аудиовизуалната музика и танцова продукция. Кое прави един документален филм наистина добър? Предизвикателствата и удоволствието от работата с велики артисти! И още, и още… Следващата сесия на IMZ Academy е на 9 и 10 юли с партньорството Accademia Teatro alla Scala за да помогне на оперите да промотират спектаклите си в дигиталния свят.

 В София IMZ Академия посвети 10 и 11 април в кинозалата на НАТФИЗ „Кр. Сарафов” на представянето на двама режисьора със световна известност и носители на множество от най-престижните награди. 

 Катарина Йешке – генерален секретар на IMZ сподели:

  •  Харесвам фестивала! Много съм впечатлена от разнообразието на филми, от щастието на публиката. Интересът се увеличава и е успех за един изключителен филмов и промотиран, обещаващ нов фестивал. През тези три години мога да видя развитието.

 Щастлива съм, че можем да допринесем за фестивала с Академията, а и за увеличаването на интереса на много млади хора. Щастлива съм, че има толкова много въпроси от зрителите, както и важни партньори.

 Директорът на IMZ Академия 2019: „Изкуството да правиш документални филми за музика“ Питър Маниура и директор на музикалните проекти в Би Би Си в настоящето работи върху голям проект за отваряне на архива за класическата музика на Би Би Си. През последните няколко години стартира и две нови онлайн  платформи за изкуства на Би Би Си : от 2014 г. като директор на BBC Art Online – онлайн услуга, която дава достъп до цялото арт-съдържание на телевизията и работи изключително с партньорски организации в сектора на изкуствата във Великобритания. От 2012 г. е куратор на новата дигитална онлайн платформа за изкуства на BBC / Arts Council в Англия, „The Space“/, която насърчава дигиталните иновации и креативността във всички форми на изкуството. От 1998 до 2012 е ръководител на отдела за телевизионна класическа музика и спектакли на Би Би Си.

 Питър Маниура с плам и с интерес водеше майсторските класове в София, а студентите имаха изключителната възможност „на живо” да се срещнат с майстори и легенди във филмотворчеството.

 Джон Бридкът участваше на “Master of Art” филмов фестивал с един от най-новите си филми „Йонас Кауфман, тенор на всички времена”. Йонас Кауфман един от най-големите оперни звезди в настоящето е известен със своята отдалеченост от хората, даже не ползва е-поща, не отговаря на телефони. Филмът за него доближава зрителя до един от своите любимци на оперната сцена – Йонас Кауфман, притежаващ огромен специфичен талант и глас, който въпреки претърпените проблеми, успява отново да изгрее на сцената и радва публиката и своите многобройни почитатели с изискаността си и пословична интелигентност. Йонас Кауфман на сцената, на репетиция, във всекидневния живот… Това е един от много малкото документални филми, ако не единствения, където образът на главния герой е в развитие в самия филм и представлява едно цяло. Филмът оставя зрителя с красиво заснети, изящни и високо естетически заснети кадри. 

 На майсторския клас с Джон Бридкът в кинозалата на НАТФИЗ британския продуцент разказа за своите възгледи и за създаването на филма Йонас Кауфман, тенор на всички времена“/ „Jonas Kaufmann, Tenor for the Ages“. 

 Джон Бридкът

 е творчески директор на Crux Productions  Специализира във филми за класическа музика като отделя най-вече внимание на английските композитори. Създава филми-портрети на музиканти като Едуард Елгар, Ралф Вон Уилямс и Бенджамин Бритън, Херберт фон Караян, Колин Дейвис, Рудолф Нуреев, Мсислав Ростропович и Йонас Кауфман. Посвещава се и на филми с политическа тематика за Хилари Клинтън, снима с голям успех филми за Кралското семейство, за кралица Елизабет по повод 93 годишния й рожден ден и принц Чарлз по повод 70 годишния му рожден ден, гледан от 6.5 млн зрители във Великобритания по BBC. Издадени са 4 негови книги за Бенджамин Бритън.

Общност

Стани един от нас.

Първа крачка към общността на Амбиция.

Бруно Монсенжон

е цигулар, писател и телевизионен режисьор, който живее и работи в Париж. Бруно Монсенжон изучава изпълнението на цигулка и в детските си години 9 годишен се запознава с И.Ойстрах, като по този повод научава и руски език. Концертите му са и като диригент. Съвместно с концертната си дейност от 40 години посвещава голяма част от времето си на създаването на музикални филми, наградени с многобройни най-престижни отличия. Неговите портрети на легендарни изпълнители на нашето време като Йехуди Менухин, Глен Гулд, Святослав Рихтер, Давид Ойстрах или Дитрих Фишер-Дискау, Надя Буланже, Барбара Хендрикс, Григорий Соколов, Петър Андершевский, Жил Апап, Давид Фрей или двучастна серия- панорама за световните знаменитости изпълнители на цигулка от ХХв. Миша Елман, Исак Щерн, Яша Хайфец, Фриц Крайслер… са придобили световно признание, прожектирани са на международни фестивали. Бруно Монсенжон е написал 4 книги за Глен Гулд и още 5 за изтъкнати музиканти. 

 На майсторския клас разказа за снимките на филмите си за Глен Гулд, като сподели, че преди 50 години е посетил България. Българските музиканти гледат и се вълнуват от неговите филми още през 1975 година, когато започва да ги създава. Разказа за филма си „Мстислав Ростропович, несломимият лък”, посветен на легендата Ростропович, мисли от него, защитата му на Солженицин, изгонен от СССР след издаването на неговата книга „Архипелаг ГУЛАГ”, заминаването на лишения от граждански права Ростропович за Париж и Вашингтон. Филмът развълнува зрителите на Master of Art през миналата година и на прожектирания на тазгодишния фестивал негов филм „Червената палка”, посветен на Генади Рождественски. 

 Бруно Монсенжон създава няколко филма посветени на Генади Рождественски – един от най-големите диригенти, според него, на ХХ век., отделно за съпругата на диригента прекрасната пианистка Виктория Постникова. 

 След майсторския клас въпросите към режисьора бяха много, а след прожекцията на филма зрителите в залата с вълнение и даже възклицания или затаен дъх гледаха размислите и въпросите на Генади Рождественски по повод сталинските указания и изискванията на властта. 

 През ІV-та година на фестивала се откри и нов раздел „Музика и власт”, където беше „разпределен” филма с многозначителното заглавие „Червената палка” или многосмислово заглавие на документален филм от 90 мин. Описателно, символично или определящо заглавие – с какво интригува? И към заглавието „Сцени от музикалния живот в Сталинска Русия”. На други езици заглавието е различно. 

 Зрителите в кино „Одеон” на първата прожекция на „Червената палка” на филмовия фестивал Master of Art с възгласи или тихо се вълнуваха от мислите и размислите по основни въпроси на един от големите диригенти на ХХ в. Генадий Рождественски. 

 Във филма „Червената палка” за Генадий Рождественски, диригентът, но какво означава диригент по съветско време, задаваше въпроси, размишляваше с кратки изречения, като не е е с плакатни изрази за директивите на казионния и всевластен съюз на съветските композитори, но след партийни указания и как се разбират те, колкото и да са ясни постановленията. Ясни, но музиката борави и въздейства на чувствата. А какво е отношението на мислите към чувствата и на чувствата към мислите, а през различните епохи и векове? В този филм Генади Рождественски повечето говори. Записи на изпълнената от него музика са на КД и всеки интересуващ се би могъл да ги намери. Полезно е и да разбираме, това което изпълняват музикантите, което слушаме вместо да се догаждаме и гадаем. Защото музиката би е с голямо въздействие. Въпросите към Бруно Монсенжон след прожекцията бяха много, а той изключително развълнуван от приема на публиката говореше предимно на руски език, даже на български или френски и английски език. 

 Бруно Монсенжон след прожекцията на филма му попита зрителите почти риторично: „Кога се правеха повече филми преди 30 години или след това”

 Разговаряхме във фоайето на кино „Одеон”, преди да гледа документалния филм „Ицхак”, посветен на големия цигулар Ицхак Перлман, създаден от Алисън Черник:

  • Моите филми не дават отговори, но имам възглед. Демокрацията е въпрос на по-добра система, която трябва да закриля, а и покровителства даже чрез демократични правила изкуството като такова. Да се подслажда музиката днес е възмутително и няма нищо общо с изкуството, банална фраза е. Мисля, че много филми са посветени на този въпрос пред наблюдателите и зрителите и е основен въпрос на нашето време. Познавам Виктория Постникова, голяма музикантка и пианистка от години, създадох филм за нея, сега често се чуваме, когато остана сама, филмите ми са за двамата с Генади, като последният ми филм за Рождественски – един от най-големите диригенти на ХХ век с изобилни познания за музиката и фантастично чувство за хумор е 4 часов.

 Управление, власт, ръководство… Един от филмите на тазгодишния фестивал „Барнет Нюман и краят на страха” беше посветен на неговата творба „Кой се страхува от червено, жълто и синьо” и нападението с нож на червената част от творбата, поради ужас на нападателя от червения цвят… Описва се сложността на постигане на нюанса на червения цвят в картината от няколко цвята. Какво превръща в произведение на изкуството и кой решава, че е такова, каква е икономическата, художествена и социална стойност на изкуството? 

 През 2019 години четвъртото издание на Master of Art film festival, с цвят корал, отговори на мотото си „ Изкуството отива на кино” от 4 април с 51 пълнометражни филма, от които 6 български в състезание за Голямата награда „ MASTER OF ART’, 17 в конкурса за късометражни филми и най-вече фестивалът разчита на вота на публиката по електронен път за нейната награда. 

 Насладата и интересното и вълнуващо време в киносалоните е незабравимо!

 

Проект

Музика и съвременност

Списание Амбиция предоставя онлайн пространство за публикуване на статиите на нашия автор Боряна Статкова в конкурса на Национален фонд „Култура“. Списание Амбиция не носи отговорност за съдържанието и снимките, предоставени от автора.

Вижте всички статии

Партньори

Обединени за кауза.

Това са партньорите на Амбиция, с които споделяме една обща кауза – да Ви вдъхновяваме, разказвайки историите на българи от цял свят.