Васил Николов – Непознат ли е фаготът

Боряна Статкова
юни 2020

Проектът „Работното време на душевността” се реализира с подкрепата на Столична Община, по инициативата „Солидарност в Културата”

със 17 статии в онлайн списание „Амбиция” и „The NewsBG Reporter”

В България изявени солисти на дървения духов инструмент фагот /изобретен през ХVІ в./ са единици – Люба Мънзова, проф. Марин Вълчанов…А за този инструмент още Вивалди е написал прекрасния си концерт „Нощ”! 

 Васил Николов от дете е посветен на топлия, кадифен и пеещ звук на фагота, всеотдаен е, с енергията на музикалната си даровитост и любов на музиката и публиката.

 Още на 15 години като ученик в Софийското музикално училище е избран в елитния младежки оркестър „Пионер”, с турнета в Бразилия, САЩ от по 45 дни, за който големият диригент и музикант Бърнстейн възкликва: ”Върхът на цивилизацията!”. 

 След като 8 години свири в оркестъра, завършва Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров”, Васил Николов е солист-водач на група в Симфоничен оркестър на Българското национално радио. И тази висока позиция „не му е достатъчна” и по това време създава, станал бързо популярен и любим на публиката Софийски духов квинтет, избран е за Фестивален оркестър на Емил Чакъров, в Италия – в Симфоничния оркестър на фестивала „Анцио”.

 През 1991 г. Васил Николов заминава за Мексико. Щастлив е да се запознае там с Милан Туркович, а и с великолепния български майстор фаготист Лазар Стойчев! Заедно със съпругата си прекрасното мецосопрано Меглена Савова са граждани на Мексико. 

Промокод

Намаление на книги.

Използвай промокод AMBICIA10 за отстъпка от онлайн книжарница Ozone.bg

Васил Николов изнася концерти като оркестрант и диригент до 2001 г. на 15 най-известни мексикански оркестри. Създава и ръководи Symphony Band of Queretaro – Mexico, заедно със съпругата си хор към общината “Voces Queretanas” – Queretaro като концертите им още през 1999 г. са с мултимедия, Mexico, “Sinfonieta Municipal Nueva Creación de Queretaro” – Mexico, преподава в University of Nuevo Leon, School of Music DIF и Conservatory of Monterrey – Mexico. 

 През следващите години се установяват в Испания, където живеят и работят. От 2010 г. е официален представител на “Teatro Lírico d’Europa” за Испания, Португалия и Андора. Започва да организира музикални турнета с постановки на „Травиата” и „Набуко”, на отделни световноизвестни имена в страни от Европа, гостуват на фестивали, на международния фестивал „Софийски музикални седмици”, в различни континенти и до сега. А в България поддържа връзката си с живата музика, инструменталната си „форма” в ентусиазирания и с много ярки концерти оркестър „Симфониета София” към Общинския културен дом Надежда.

Общност

Стани един от нас.

Първа крачка към общността на Амбиция.

– Коя дейност заема повече време от работното Ви време? 

 – Мениджърът няма работно време. Той работи 24 часа защото е загрижен за спектакли, за хората, за заплати, за промоция, за билети, за всичките останали неща. 

 На оркестранта работното време трябва да е 6 часа, както на миньорите. Защо? Защото използва висок физико- психически труд и се уморява…

 Специфични неща са и трябва да се определят от институцията и да се спазват. Институцията, която подписва с него договор, трябва да му осигури помещения за самоподготовка. Но тъй като няма такива помещения, на доверие той работи в къщи или където намери. Това е 50% от работното време, а останалата е на репетиция за сглобяване на изпълнението с диригента и останалите колеги. Тези 6 часа могат да са трансформирани на 4 часа за репетиция и два за самоподготовка. Когато са 4 часа има две паузи от половин час и след това от 15 минути. Всичко това се определя от вътрешния ред на самата институция. Когато работното време е 8 часа, тогава трябва да се смята двойно, а когато се работи събота и неделя – следващия ден трябва да е за почивка. 

 При самоподготовката трябва време да се извади инструмента, да се види и настрои за работа и тогава се влиза в залата за работа. Не е както администратора влиза и пуска компютъра и влиза в работното време на 8 часовия си работен ден. Т.е. когато оркестрантът е с 6 часа работен ден той влиза, настройва се и тогава влиза диригента, когато всички оркестранти „са загряли” както при спортистите. Но това нещо трябва да се говори, да се обсъди по-обстойно, в зависимост от всяка работа, за да се постигне всеки звук.

 Грижата на музиканта е да изпълнява всичко, което иска ръководството, а не да се прави на ръководител. Ако искат да са музикални мениджъри, нека си направят оркестър. Но когато са в оркестър трябва да изпълняват това, което мениджърът е определил. Това е дисциплината, която е от голямо значение. 

 И така всеки с грижите си – мениджърът се грижи за работата на хората, а оркестрантите колкото и да са добри, благодарение на усилния труд на администрацията, успяват да се качат на сцена. Ако няма администрация, която да администрира нещата и да ги направи, оркестрантите колкото и да са добри, ще си стоят в къщи да си свирят…. 

Партньори

Обединени за кауза.

Това са партньорите на Амбиция, с които споделяме една обща кауза – да Ви вдъхновяваме, разказвайки историите на българи от цял свят.